Nyhet -
Delegasjon fra Uganda besøker Bydel Stovner for å lære om barnehagesystemet i Norge
Torsdag 5. september tok Bydel Stovner imot en offisiell delegasjon fra Uganda, som var på et faglig besøk for å lære om barnehagesystemet i Norge. Besøket er en del av Bufdirs program, Likestilling for utvikling (Lifu), som er en del av Kunnskapsbanken i Norad.
Kunnskapsbanken skal legge til rette for faglig kunnskapssamarbeid med utviklingsland på områder hvor Norge har relevant og etterspurt kompetanse. Spesielt er barnehager et område der Uganda har etterspurt norsk kunnskap, for å bedre barns oppvekstvilkår og fremme likestilling.
Barnehager som verktøy for sosial utjevning og inkludering
Under besøket fikk representantene fra Uganda lære om to viktige prosjekter i Bydel Stovner. Det første dreide seg om hvordan Bydelen jobber knyttet til barn som ikke går i barnehage, mens det andre prosjektet, Språksterk, er et banebrytende prosjekt som har som mål å styrke barns språkutvikling.
Språksterk er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og bydelene i Groruddalen. Prosjektet fokuserer blant annet på praksisbasert profesjonsutvikling for pedagogiske ledere. Barnas språkutvikling blir videre stimulert gjennom temabaserte aktiviteter med bruk av bøker, leker og naturfaglige oppgaver.
Omvisning i Vestlisletta barnehage
Representantene fra Uganda besøkte også Vestlisletta barnehage, hvor de fikk se hvordan prosjektet Språksterk fungerer i praksis. Den systematiske og forskningsbaserte tilnærmingen i Bydel Stovners barnehager gjorde sterkt inntrykk på de besøkende.
Samtidig fikk de et innblikk i hvordan en vanlig barnehagehverdag er strukturert, og hvordan også sang og musikk brukes som verktøy for læring. En barnehageplass skal gi et best mulig utgangspunkt for videre læring på skolen og senere i livet.
Positive tilbakemeldinger
Delegasjonen fra Uganda uttrykte stor begeistring for det de fikk se og lære.
Golooba Rogers, reflekterte over hvordan det norske samfunnet verdsetter hvert enkelt barn:
— Her på Stovner har vi sett at de bruker sosial utvikling som et virkemiddel for å skape likeverdige samfunn.
Angela Nakafeero, kommissær for likestilling og kvinners rettigheter i Uganda, er enig med Rogers og legger til:
—Det er fantastisk å se hvordan barnehagene ivaretar barna, og hvordan barna lærer samtidig som de leker og nyter naturen.