Følg Bydel Stovner

Medarbeidernes medvirkning skaper samhandling

Nyhet   •   apr 21, 2018 09:00 CEST

IDEANOTE: Bydel Stovner har hatt flere kampanjer ute der medarbeiderne har kunnet komme med forslag og kommentere andres ideer.

Medarbeiderne i Bydel Stovner har gjennom en periode hatt anledning til å komme med innspill til forskjellige kampanjer i Ideanote – en digital forslagskasse der man kan dele forslag og kommentere andres ideer. Bydel Stovner har tro på at det er opplevelser og ideer som kommer fra møter mellom medarbeider og bruker som vil gi bedre tjenester.

Medarbeiderne kjenner godt hvor skoen trykker. Og på sikt er planen å få innbyggerne med i en slik prosess. Eksempler på gjennomførte kampanjer i bydelen er; «Har du innspill som kan bedre hverdagen til medarbeidere eller for innbyggere i bydelen?», «Dersom en app på mobilen kunne ha hjulpet deg i arbeidsdagen, hvilke oppgaver ville vært aktuelle å få hjelp til?» og «Vet du om arbeidsprosesser som kan forbedres og forenkles?»

En av de ansatte som har jobbet hardt er helsesøster Janne Gerda Haugen. Hun har delt og kommet med forslag til forbedringsprosesser på Ideanote.

– Jeg synes digitalisering og endring er utrolig spennende, det kjennes utviklende og levende, man blir på en måte med på en «reise» man ikke har vært med på før, og det er morsomt at bydelen henger med, sier hun og fortsetter:

– Allikevel så gjør jeg meg noen tanker om hvor viktig det at man har med seg det etiske i det man utvikler nye digitaliserte arbeidsmetoder. Ingen kan erstatte den menneskelige kontakten, men som det tydelig ble nevnt under konferansen, så var det at vi skal bruke teknologi som en fordel.

Bydel Stovner skal øke hastigheten og høyne fokuset ytterligere i sitt innovasjons- og digitaliseringsarbeid. Derfor har bydelen inngått innovative partnerskap med selskapene Deloitte, PwC/Livework, Uniform og Iterate. 

Det er nettopp forslagene som har kommet fram i Ideanote som partnerne skal arbeide videre med. Ideanote er et godt eksempel på at de reelle behovene kommer når medarbeiderne tas med i prosessen, de får et fora de kan bruke for å bli hørt og kan være med å påvirke sin arbeidshverdag.

– Det er viktig at det oppleves tillit i alle ledd i en organisasjon/bedrift og at det skal være rom for kreative løsninger. Et prosjekt blir ikke lenger «en «plan, men man endrer mye underveis, man evaluerer kontinuerlig og forkaster det som ikke funker underveis, mener Haugen.

Over 400 likes på 92 ideer har kommet inn i den digitale forslagskassen, og prosessen har gått langt over forventning. En av utfordringene ved prosessen har vært at Ideanote er e-postbasert. Mange av de ansatte i bydelen sjekker ikke e-posten daglig, dette gjelder spesielt for folk som jobber i tjenestene som hjemmetjenesten og barnehagene. 

Det sendes i disse dager ut en undersøkelse om Ideanote som kan hjelpe til i videre utvikling av plattformen.

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks Personvernerklæring.